UČÍME SE VENKU

Zahrada slouží jako místo pro učení venku, badatelské činnosti, tvoření i pozorování života kolem nás. Žáci se při projektových dnech učí chápat souvislosti v přírodě, pečovat o živé tvory i rostliny a aktivně se zapojují do práce v terénu.

Místa v naší přírodní zahradě

Každé místo má svůj význam a příběh. Žáci ho poznávají prostřednictvím praktických úkolů, her a tvoření.

Hmyzí hotel

Co se zde učíme:

  • Kdo v domečku bydlí a proč mu pomáháme.
  • Jaké materiály hmyz potřebuje k přezimování.

Aktivity pro žáky:

  • Doplňování domku přírodninami (rákos, klacíky, duté stonky)
  • Tvoření hmyzu z přírodnin

Hmyzí hotel – informace a pracovní list

Ještěrkovník

Co zde žije:

  • ještěrky – ohrožené druhy, které potřebují úkryt a teplo

Co děláme:

  • Pozorujeme, jak vypadá ještěrka a jak se pohybuje.
  • Tvoříme ještěrky z oblázků nebo přírodnin.

Video o ještěrkách

Ptačí budky a krmítka

Co se učíme:

  • Kteří ptáci u nás žijí.
  • Jak se o ně starat v zimě.

Aktivity:

  • Čištění a oprava budek.
  • Výroba pítka z květináčů.
  • Pozorování ptáků u krmítek.

Více o ptácích na zahradě – BirdLife ČR

Ježkovník

Téma:

  • Přezimování ježků a jejich význam v přírodě.

Činnosti:

  • Stavba ježkovníku z větví a listí.
  • Tvoření ježků z přírodnin.

Více o ježcích – přezimování ježků na zahradě

Budky pro veverky

Co se žáci dozví:

  • Čím se veverky živí a jak je můžeme pozorovat.

Činnosti:

  • Údržba a doplnění potravy.
  • Tvoření veverek z přírodnin.

Netopýrovník

Téma:

  • Život netopýrů – čím se živí, kde žijí, jak se orientují.

Aktivity:

  • Pozorování a péče o netopýrovník.
  • Výroba netopýra z přírodnin.

Více o netopýrech – ze života netopýrů

Bylinková spirála

Co poznáváme:

  • Bylinky podle vůně a chuti.
  • Jak je využít v kuchyni i při léčbě.

Činnosti:

  • Péče o spirálu – ostříhání suchých částí.
  • Sběr a sušení bylin.
  • Vaření bylinkového čaje.

Kouzelná bylinková spirála
Jak na bylinky – informace a pracovní list