Na pracovišti Olomoucká 76, Šternberk škola zajišťuje vzdělávání ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 ŠZ pro žáky s lehkým mentálním postižením, nebo kombinací tohoto postižení s jiným handicapem, případně žáky se středním a těžkým mentálním postižením, či kombinací tohoto postižení s dalším postižením včetně poruch autistického spektra v oborech vzdělávání:
79-01-C/01 Základní škola
79-01-B/01 Základní škola speciální
Hlavním předmětem činnosti základní školy je vzdělávání žáků, kteří potřebují vyšší míru podpory, pro kterou se nemohou s úspěchem vzdělávat v základní škole s běžným výukovým programem.
Škola je situována nedaleko vlakového a autobusového nádraží. Dopravní obslužnost je velmi dobrá. Do školy dojíždí žáci ze širokého okolí. Škola je umístěna v areálu velké zahrady sousedící s dopravním hřištěm, je tvořena třemi budovami – 2 pavilony s učebnami a speciálními učebnami spojenými s provozní budovou ředitelství a školní jídelnou – výdejnou. Přístup do pavilonů je bezbariérový. Vyučování probíhá v kmenových třídách pod vedením kvalifikovaného speciálního pedagoga a asistenta pedagoga. Další součástí školy je školní družina a školní jídelna – výdejna. Podle zaměření předmětů jsou využívány následující odborné učebny: školní dílna, cvičná kuchyňka, počítačová učebna, interaktivní učebna, pracovna školní družiny, pracovna reedukace, pracovna výchovného poradce a školního psychologa.
V rámci zpracovaného Dlouhodobého záměru probíhá obnova nábytku i digitálního vybavení ve třídách a sborovnách. Hygienické zázemí pro žáky je nově zrekonstruované. K dispozici je učitelská a žákovská knihovna, venkovní hřiště a zahrada. Smluvně je zajištěn pronájem tělocvičny v areálu Psychiatrické léčebny Šternberk. V zimním období využíváme blízký zimní stadion. Škola je vybavena dostatečným množstvím bruslí, které jsou žákům půjčovány zdarma. Povinná výuka plavání je zajištěna plaveckou školou.
Školní vzdělávací program respektuje požadavky vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními, jejich fyzické a pracovní předpoklady. Umožňuje uplatňování speciálně pedagogických metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, s jejichž pomocí mohou žáci dosahovat výsledků. Klíčovou platformou těchto metod je kvalitní zpracování individuálního vzdělávacího plánu, které odpovídá maximálním možnostem výkonu každého žáka. ŠVP podporuje přípravu na společenské a především profesní uplatnění. Po ukončení školní docházky mohou naši žáci pokračovat ve studiu na odborných učilištích nebo na středních školách.