O NÁS

Na pracovišti Olomoucká 76, Šternberk škola zajišťuje vzdělávání ve třídách zřízených podle § 16 odst. 9 ŠZ pro žáky s lehkým mentálním postižením, nebo kombinací tohoto postižení s jiným handicapem, případně žáky se středním a těžkým mentálním postižením, či kombinací tohoto postižení s dalším postižením včetně poruch autistického spektra v oborech vzdělávání:

79-01-C/01 Základní škola
79-01-B/01 Základní škola speciální

Hlavním předmětem činnosti základní školy je vzdělávání žáků, kteří potřebují vyšší míru podpory, pro kterou se nemohou s úspěchem vzdělávat v základní škole s běžným výukovým programem.

Škola je situována nedaleko vlakového a autobusového nádraží. Dopravní obslužnost je velmi dobrá. Do školy dojíždí žáci ze širokého okolí. Škola je umístěna v areálu velké zahrady sousedící s dopravním hřištěm, je tvořena třemi budovami – 2 pavilony s učebnami a speciálními učebnami spojenými s provozní budovou ředitelství a školní jídelnou – výdejnou. Přístup do pavilonů je bezbariérový. Vyučování probíhá v kmenových třídách pod vedením kvalifikovaného speciálního pedagoga a asistenta pedagoga. Další součástí školy je školní družina a školní jídelna – výdejna. Podle zaměření předmětů jsou využívány následující odborné učebny: školní dílna, cvičná kuchyňka, počítačová učebna, interaktivní učebna, pracovna školní družiny, pracovna reedukace, pracovna výchovného poradce a školního psychologa.

V rámci zpracovaného Dlouhodobého záměru probíhá obnova nábytku i digitálního vybavení ve třídách a sborovnách. Hygienické zázemí pro žáky je nově zrekonstruované. K dispozici je učitelská a žákovská knihovna, venkovní hřiště a zahrada. Smluvně je zajištěn pronájem tělocvičny v areálu Psychiatrické léčebny Šternberk. V zimním období využíváme blízký zimní stadion. Škola je vybavena dostatečným množstvím bruslí, které jsou žákům půjčovány zdarma. Povinná výuka plavání je zajištěna plaveckou školou.

Školní vzdělávací program respektuje požadavky vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními, jejich fyzické a pracovní předpoklady. Umožňuje uplatňování speciálně pedagogických metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, s jejichž pomocí mohou žáci dosahovat výsledků. Klíčovou platformou těchto metod je kvalitní zpracování individuálního vzdělávacího plánu, které odpovídá maximálním možnostem výkonu každého žáka. ŠVP podporuje přípravu na společenské a především profesní uplatnění. Po ukončení školní docházky mohou naši žáci pokračovat ve studiu na odborných učilištích nebo na středních školách.

Speciální učebny

Další součástí školy je pracoviště Olomoucká 173, Šternberk. Jedná se o ZŠ při zdravotnickém zařízení umístěnou v areálu Psychiatrické léčebny Šternberk s kapacitou 40 žáků. Škola má k dispozici samostatnou budovu se třemi učebnami a další dvě učebny umístěné přímo v budově dětského oddělení. Zajišťuje vzdělávání žáků hospitalizovaných na dětském oddělení Psychiatrické léčebny Šternberk se zdravotním znevýhodněním či oslabením. Vzdělávací strategie u těchto žáků dodržuje rámec ŠVP a současně respektuje požadavky kmenové školy i aktuální zdravotní stav každého žáka. Vzhledem k vytíženosti dětského oddělení je tato součást téměř zcela kapacitně zaplněna.

Škola a třídy

Další součástí školy je pracoviště Táboritů 25, Olomouc. Nová škola v Olomouci je druhou školou tohoto druhu v České republice. Na této budově probíhá vzdělávání pro žáky s poruchami autistického spektra v celkem sedmi třídách. Kromě tříd základní školy (devítiletý obor) a základní školy speciální (desetiletý obor) je zde i přípravný stupeň základní školy speciální pro děti ve věku 5 až 8 let.

Autismus je vývojová porucha, která ovlivňuje všechny stránky dětského vývoje, především komunikaci a sociální interakci. V jednotlivých třídách pracují vždy minimálně 3 pedagogičtí pracovníci z důvodu zvýšených vzdělávacích potřeb žáků a nutnosti individuálního přístupu.

Na pracovišti základní školy v Olomouci jsou žáci vzděláváni s důrazem na rozvoj svých silných stránek společně se zajištěním podpory v oblastech, kde mají specifické potíže. Tento individuální přístup je klíčový pro jejich celkový úspěšný rozvoj a integraci do společnosti. K odlehčení častého smyslového přetížení či negativních projevů chování žáků jsou využívány individuální učebny, místnosti s prvky snoezelenu, speciální výukové dílny s ergoterapeutickým či muzikoterapeutickým zaměřením i relaxační koutky na zahradě školy.

Nově vznikající pracoviště školy má také za cíl kromě vzdělávání svých žáků poskytnout podporu rodinám dětí, čímž by mohla přispět k lepší kvalitě života všech zúčastněných.

Škola a třídy

Poslední částí školy je pracoviště Sadová 7, Šternberk, kde v současné době dobíhá individuální výuka žáků ZŠ speciální ve spolupráci s Vincentinum – poskytovatel sociálních služeb Šternberk, p.o. Smluvně je zajištěna výpůjčka pracovny v sociálním zařízení pouze na dobu výuky. Speciální pedagog zde má k dispozici odpovídající prostor i vybavení pro individuální práci se žákem.

Hlavní budova

budova Vincentinum Šternberk